Gimnazjum nr 1 w Wolsztynie rozpoczyna nowy rok szkolny matematycznymi wariacjami wokół lokalnych parowozów. Szkoła wzięła udział w konkursie na projekt edukacyjny finansowany przez Fundację mBanku i zdobyła granty w Programie mPotęga. Tegoroczna III już ogólnopolska edycja Programu mPotęga przewiduje aż 1,2 mln zł na edukację matematyczną. W konkursie brało udział 880 wniosków ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich z całej Polski. Nasza szkoła spełniła kryteria formalne i zainteresowała jury konkursowe swoim pomysłem na niekonwencjonalne oswojenie matematyki oraz wyjście z tym przedmiotem z sal lekcyjnych. Znaleźliśmy się wśród 16 wielkopolskich szkół, które zdobyły granty na swoje działania.
Główne cele projektu „Matma pełna parą – wariacje wokół wolsztyńskich lokomotyw” to wspomniane już wyjście z matematyką poza szkołę, pokazanie praktycznego zastosowania tego przedmiotu w zagadnieniach technicznych, przybliżenie uczniom realnych wielkości jednostek miar, pobudzanie kreatywności młodzieży i rozwijanie umiejętności współpracy w zespole. Gimnazjaliści będą uczestniczyć w wycieczkach do miejscowej lokomotywowni. Poza tradycyjnym zwiedzaniem obiektu uczniowie będą tam na podstawie odpowiednich kart pracy poszukiwać różnych brył i figur geometrycznych, mierzyć elementy parowozów, obliczać powierzchnie i objętości, rozwiązywać zadania związane z prędkością, drogą i czasem oraz ruchem po okręgu. Takie działania mają przybliżyć młodzieży trudne zagadnienia zastosowania matematyki w różnych dziedzinach, a zwłaszcza w przedmiotach technicznych .
Działania projektowe będą odbywały się także na terenie szkoły. Planujemy cykl zajęć w pracowni komputerowej, podczas których uczniowie będą tworzyć oferty wycieczek pociągami ( wyszukiwać informacje, planować wydatki, przeliczać koszty). Odbędzie się też szkolny Turniej Gier Logicznych oraz tradycyjny już Gminny Maraton Matematyczny. Powstanie wystawa modeli parowozów. Najaktywniejsi uczestnicy projektu będą mieli okazję pojechać na wycieczkę różnymi rodzajami pociągów ( retro, kolej regionalna, Intercity, Pendolino). Będzie to świetna okazja do odczucia „ na własnej skórze” różnych prędkości.
Mamy nadzieję, że uczniom spodoba się taki niekonwencjonalny sposób na naukę matematyki. Z funduszy projektowych zakupimy wiele pomocy dydaktycznych oraz nagród w licznych konkursach dla gimnazjalistów. Liczymy, iż niektóre realizowane w Programie mPotęga przedsięwzięcia na stałe wejdą do tradycji naszej szkoły.
Szkolny koordynator projektu
mgr Anna Śnita
Grupa projektowa z opiekunem p. mgr Katarzyną Kaczmarek- Hohm